Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. [ akceptuję ]

Nie bój się pytać – 5 zadań na myślenie pytajne

Jedną z cech osób twórczych jest otwartość. Dotyczy ona zarówno zdolności dostrzegania problemów, jak i akceptowania niekonwencjonalnych pomysłów, które przelatują nam przez głowę. Jest to także ciekawość i żywa wyobraźnia, które pozwalają na stawiania sobie trudnych pytań, a także szukanie na nie odpowiedzi. Wszystko to pozwala osobie kreatywnej na świeże spojrzenie na szarą codzienność – zobaczenie zwykłych przedmiotów i zjawisk z zupełnie nowej perspektywy. Rozbudzenie w sobie ciekawości może być przydatne nie tylko w twórczości artystycznej czy naukowej, ale także w wielu zawodach, w których liczy się oryginalność i pomysłowość. Kluczem jest tutaj praca nad myśleniem pytajnym, na które składa się wspomniana zdolność do dostrzegania problemów, zdolność formułowania pytań, jak i ich reformułowania. Myślenie pytajne rozwija twórczość eksploracyjną (wymieniamy ponadto twórczość kombinatoryczną i transformacyjną, o których będziemy pisać w kolejnych postach). Dość jednak teorii, przejdźmy do ćwiczeń!

1. Rozbudź swoją ciekawość

Dzieci zachwycają się wszystkim – od podskakującego balonika po spadające kasztany. Zadają przy tym bardzo wiele pytań, które często męczą znudzonych codziennością i zapracowanych dorosłych. A gdyby tak powrócić do dziecięcych, beztroskich lat i przez tydzień rozbudzić w sobie uśpione dziecko? Zadanie nie należy do najłatwiejszych, ale przynosi zdumiewające efekty. Czego będziemy potrzebować? Kartki/notesu, czegoś do pisania i otwartego umysłu.

Zadanie. Przez najbliższy tydzień postaraj się zanotować sto rzeczy (zjawisk, faktów), które cię zadziwiają. Możesz zacząć od słów „Dziwi mnie…”.

2. Zadaj niezwykłe pytanie do zwykłego przedmiotu

Co może być ciekawe w zwykłym długopisie czy widelcu, których używamy niemal codziennie? Naprawdę wiele! Wystarczy, że zadamy odpowiednie pytanie, aby lepiej poznać i zbadać dany obiekt. Możemy na przykład spytać „jak produkuje się długopisy z niewidzialnym tuszem?”, „kto wynalazł widelec i po co?”.

Zadanie. Zadaj oryginalne pytania, aby lepiej poznać/zbadać następujący przedmiot: ołówek, szczotka do włosów, chochla kuchenna, filiżanka. Wymyśl także własne przedmioty. Możesz wspomóc się listą pytań: kto?, co?, kiedy?, gdzie?, jak?, co by było, gdyby?

3. Bądź spostrzegawczy!

Ciężko wyobrazić sobie osobę kreatywną, która nie jest spostrzegawcza. Dostrzeganie różnych faktów pozwala nam na budowanie wiedzy o świecie i ludziach.

Zadanie. Postaraj się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Ile poduszek znajduje się w twoim domu?
  • Jaki wzór ma twój lubiony kubek do kawy/herbaty?
  • Jakie postaci historyczne znajdują się na banknotach?
  • Jaki kolor oczu ma twój sąsiad?
  • Ile półek jest w twojej lodówce?
  • Ile obrazów wisi w twoim domu?
  • Jaki kolor mają ręczniki w twojej łazience?
  • Czy potrafisz narysować ekran główny widoczny po odblokowaniu swojego telefonu? Narysuj i zobacz, jak wiernie udało ci się go odtworzyć.

4. Wrażliwość na problem

Zauważanie problemów jest niezbędną zdolnością w byciu kreatywnym. Czy potrafisz je dostrzegać? Zdarza się, że to, co wydaje się nam dobre, ma ukryte wady. Na przykład wadą płatności kartami kredytowymi może być niemożność użycia jej na bazarze czy wyjęcia pieniędzy podczas awarii prądu.

Zadanie. Wypisz jak najwięcej odkrywczych, oryginalnych, nieoczywistych, trafnych problemów związanych z:

  • Używaniem telefonów komórkowych
  • Całkowitym zakazem aborcji
  • Zakupami przez Internet
  • Łatwością zdobycia wyższego wykształcenia przez niemal każdego

5. Definiuj na nowo

Stworzenie definicji jakiegoś słowa wcale nie należy do zadań łatwych, bowiem wymaga znajomości metodologii oraz praw logiki. Faktem jest jednak, że wielu definicjom brakuje prostoty i przejrzystości, a próba ich zapamiętania jest zmorą wielu studentów. Możemy jednak wyróżnić też definicje kreatywne, których oryginalność polega na wyjściu poza schemat i odwołanie się do nieoczywistej cechy. Dzięki temu zdarza się, że takie definicji są humorystyczne i znajdują zastosowanie m.in. w kampaniach reklamowych czy podczas prezentacji nowego produktu. Np. „butelka to powietrze otoczone szkłem”, a „informatyk – ktoś, kto naprawi problem, o którym nie wiedziałeś, w sposób, którego nie rozumiesz” (przykłady pochodzą z książki Trening kreatywności, K. J. Szmidt).

Zadanie. Twoim zadaniem jest zdefiniować na wesoło i w nowy sposób poniższe obiekty. Pomiń jednak oczywiste ich cechy, a skup się na tych ukrytych, dowcipnych.

  • Laptop
  • Kawa
  • Ręcznik
  • Łyżka
  • Doniczka
  • Sen
  • Konferencja

Jeśli powyższe ćwiczenia nie sprawiły wam większych problemów oznacza to, że jesteście prawdopodobnie osobami kreatywnymi. Jeśli jednak nie poszło wam za dobrze – nie macie się o co martwić. Kreatywne myślenie można rozwijać właśnie dzięki ćwiczeniom! 🙂

A wy macie swoje sposoby na rozwój kreatywności?

*Pomysły na przytoczone ćwiczenia zostały zaczerpnięte z książki „Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II” Krzysztofa J. Szmidta.